
Interaktiivinen ja animoitu lisätyn todellisuuden (AR = augmented reality) kokemus vie viestintäsi uudelle tasolle ja tekee brändistäsi mieleenpainuvan.
AR:n avulla voi rikastaa niin fyysisiä tiloja, objekteja kuin painotuotteita kuten julisteita, tuotepakkauksia, lattiatarroja tai ulkomainoksia. Kerro meille alustava ideasi – viedään se yhdessä (lisättyyn) todellisuuteen!
flyAR Augmented Reality Studio on erikoistunut räätälöityihin AR- sekä 3D-ratkaisuihin – voimme tuottaa samaa 3D-sisältöä hyödyntäen useita eri kokonaisuuksia eri käyttötarkoituksiin.
Verkkopohjainen lisätty todellisuus (WebAR) käynnistyy helposti napauttamalla linkkiä tai skannaamalla QR-koodi – käyttäjän ei tarvitse ladata erillisiä sovelluksia!
Isomman skaalan lisätty todellisuus -tuotannot toimivat pikasovelluksissa, jotka nekin latautuvat QR-koodin kautta.
AR-kokemuksiin voi sisällyttää lähes kaikkia mediatyyppeja ja niihin voi luoda monipuolista vuorovaikutteisuutta: käyttäjä voi esimerkiksi laukaista animaatioita, avata tietosisältöjä, katsella 360-kuvia ja vaihtaa näkymiä.
✔ Vaihtuva sisältö
✔ Linkit verkkosisältöihin ja someen
✔ Monipuoliset mediasisällöt
✔ Näyttävät ja animoidut 3D-sisällöt
✔ 3D-räjäytyskuvat
✔ Prosessien selittäminen
✔ 360-kuvat
✔ Tee toimitusketjusi näkyväksi
Lisätty todellisuus tuo opetukseen uuden ulottuvuuden. Opiskelijat voivat tutustua historiallisiin sisältöihin ja monimutkaisiin ilmiöihin 3D-kokonaisuuksien kautta ja oppia kokemuksen kautta. AR tekee oppimisesta havainnollisempaa, mieleenpainuvampaa ja innostavampaa.
Lisättyä todellisuutta voi hyödyntää ja tuottaa niin oppikirjojen tekijät / kustantamot, opettajat kuin opiskelijat itse.
Oppikirjojen tekijät / kustantamot: Oppikirjojen AR-elävöitys.
Opettajat ja opiskelijat: Omien simppelien AR-sisältöjen tuotanto ja muille jakaminen.
Alla esimerkki elävästä “AR-pienoismallista” opettavaisessa museokäytössä
Viereisessä videossa esimerkki opetuksellisesta mediakasvatus-teemaisesta AR-kokonaisuudesta (toteutettu Skidit-kollektiivin kanssa).
Iso pelikokonaisuus kiersi useita kirjastoja ja koululaisryhmät kiersivät tutustumassa kokonaisuuteen. AR-elementti koostui viidestä AR-elävöitetystä pahvisesta hahmosta, jotka olivat asettuneet pelilaudalle. Kunkin hahmon kohdalla avautui kaunis Sanna Manderin kuvittama maailma + muutama simppeli interaktiivinen oppimistehtävä. Oppilaiden piti mm. arvata seuraavat riimit, tulkita emojeita ja arvata mistä kaupungin äänet kuuluvat.

Lisätty todellisuus (AR, Augmented Reality) tarkoittaa teknologiaa, jossa digitaalista sisältöä – kuten kuvia, 3D-malleja, tekstiä tai animaatioita – yhdistetään todelliseen ympäristöön reaaliaikaisesti. AR:n avulla käyttäjä näkee fyysisen maailman ja sen päälle sijoitetun digitaalisen kerroksen esimerkiksi älypuhelimen tai tabletin kameran kautta.
Toisin kuin virtuaalitodellisuudessa (VR), lisätty todellisuus ei sulje käyttäjää erilleen ympäristöstään, vaan täydentää ja rikastaa sitä. Tämän vuoksi se soveltuu erinomaisesti esimerkiksi viestintään, markkinointiin, opetukseen sekä rakennusalan suunnitteluun ja visualisointiin.
FlyAR hyödyntää moderneja WebAR- ja sovellusratkaisuja, joiden avulla AR-sisällöt voidaan käynnistää yksinkertaisesti QR-koodilla – ilman erillistä sovellusta. Tämä tekee lisätystä todellisuudesta helposti saavutettavan ja käyttöystävällisen osan arkea.
Rakennusalalla lisätty todellisuus tarjoaa tehokkaita keinoja suunnittelun, viestinnän ja myynnin tehostamiseen. AR:n avulla voidaan tuoda rakennushankkeen 3D-mallit, suunnitelmat ja aikataulut visuaalisesti esille jo ennen rakentamisen alkua.
Lisätyn todellisuuden avulla voi esimerkiksi:
FlyAR:n AR-ratkaisut ovat täysin räätälöitävissä rakennusprojektin tarpeisiin. 3D-sisältö voidaan yhdistää esimerkiksi työmaaopasteisiin, esittelymateriaaleihin tai myyntivideoihin – kaikki käynnistettävissä yksinkertaisesti QR-koodilla.