Hanki omasi

1

Onko haluamasi oikeasti se mitä tarvitset?

 

Mieti ja harkitse tarkkaan mitä haluat saavuttaa käyttämällä lisättyä todellisuutta viestisi välittämiseen. AR:n käyttö vain sen takia että se on uutta ja hienoa on ihan jees, mutta jotta AR:stä saa kaiken irti, toteutus täytyy miettiä ja suunnitella kunnolla. Tässä hieman mietittävää:

  • Mitä haluat saavuttaa AR:n käytöllä?
  • Kuka on kohdeyleisö?
  • Jos haluat näyttää jotain AR-keinoin, mitä se on ja miksi se on erikoista?
  • Onko käytettävissäsi valmista digimateriaalia?
  • Haluatko liittää AR-toteutuksen nettiin, esimerkiksi someen tai tietylle verkkosivulle?

Kun olet miettinyt hetken (nelisen minuuttia on hyvä aika), jatka lukemista alaspäin.

2

Materiaalit – onko niitä?

 

Voimme lisätä / liittää digimateriaalia lähes mihin vain painotuotteisiin, mutta ennen kuin mitään painatetaan, se täytyy ensin suunnitella. Ja tietenkin myös digimateriaalit (videot, 3D-mallit, grafiikka) täytyy tuottaa. Eli AR-toteutus vaatii yhteensä kaksi kokonaisuutta; painomateriaalin ja digimateriaalin.

 

Tapauksesta riippuen, voimme todennäköisesti suunnitella ja tuottaa sekä painettavan että liitettävän materiaalin. Myös olemassaolevia materiaaleja voidaan hyödyntää.

  • Onko teillä olemassaolevia materiaaleja (digi tai painettava materiaali)? Mitä ne ovat?
  • Videoita, 3D-malleja, vektorigrafiikkaa, kuvia?
  • Missä muodossa / formaatissa materiaalisi ovat?
  • Voiko / saako olemassaolevia materiaaleja käyttää AR-tuotannossa? Esimerkiksi vanhan videon editointi AR-käyttöön?

3

Formaatit painettavalle ja digimateriaalille

(eli tylsä osuus)

 

Nyt AR-toteutuksen tavoite ja materiaalien tarve on kartoitettu ja se on hyvä alku!

 

Painettava materiaali

 

Painotalo haluaa mieluiten painovalmiita pdf-tiedostoja (joskus .tiff-kuvia tai jopa .jpg), mutta jos haluatte että printti ”herää henkiin”, niin me flyARilla tarvitsemme painettavan tiedostosi layereinä. Hyvin järjestetty .psd-tiedosto (Adobe Photoshop) tai .ai-tiedosto (Adobe Illustrator) jossa layerit on selkeästi nimetty on hyvä lähtökohta. Näistä kerroksellisista tiedostoista saamme eroteltua eri elementit AR-käyttöön. Joissain tapauksissa (esim. valokuvat), printti ei sinänsä herää henkiin eikä tällöin tarvita kerrostettua tiedostoa. Jos lähtökohtana on vektorigrafiikka, silloin elementtien erillään (kerroksissa) pitäminen kannattaa. Tässä funky esimerkki.

 

Jos tuotat painettavan materiaalin itse, tarvitsemme seuraavat:

  • Järjestelmällinen ja kerrostettu (layered) .psd tai .ai-tiedosto. Nimeä kerrokset ja käytä kansioita jos kerroksia on yli 5. Tallenna CS6-ystävällisessä muodossa 🙂
  • Jos et halua, että painografiikan elementtejä käytetään digimateriaalina, sitten .psd tai .ai ei ole tarpeen. Tällöin 1000px leveä .jpg tai .png-tiedosto riittää AR-toteutusta varten. Painolaatuinen pdf on kuitenkin vielä tarpeen painotaloa varten!
  • Liitä painettavaan grafiikkaan AR-ohjeistus ja salamakoodi (zapcode). Koodin tulee olla vähintään 10mm kokoinen, mielellään 20mm tai isompikin. Koodi on tarpeen, jotta Zappar voi skannata kuvan ja hakea oikeat AR-sisällöt
  • Lähetämme uniikin salamakoodin ja AR-ohjeistuksen vektorimuodossa ja heti kun projektisi on vahvistettu. Alla esimerkki AR-ohjeistuksesta. Sen ei tarvitse olle juuri tällainen, mutta jonkunlainen ohjeistus kannattaa olla.

flyAR instructions

Digimateriaali – VIDEO

 

AR-digimateriaalin täytyy olla joko 3D- tai videopohjainen, ei valitettavasti molempia vielä tässä vaiheessa. 3D-toteutuksiin voi toki liittää linkin, joka ohjaa esim. youtube-videoon.

 

Videopohjaisiin AR-toteutuksiin tarvitaan luonnollisesti video tai useampi video. Käyttäjäystävällisyyden nimissä videon maksimipituus on 1 minuutti. Jos oikeasti haluat pidemmän, sopii sekin, mutta suosittelemme lyhyttä 15-30 sekunnin videota. Jos kyseessä on esimerkiksi musiikkivideo, voimme näyttää AR-sisältönä puolisen minuuttia, jonka jälkeen käyttäjä ohjataan youtubeen/vimeoon katsomaan loput videosta HD-laatuisena. Videoita voi olla useampikin AR-sisältönä, mutta pidä mielessä että mitä enemmän sisältöä on, sitä hitaammin se latautuu käyttäjän laitteelle. Vain yhtä videota toistetaan kerralla, ja lisävideot käynnistetään käyttäjän interaktiosta (esim. napin painalluksesta).

 

vinkki! Videon voi laittaa alkamaan printtigrafiikasta, sillä tämä luo illuusion siitä, että printti ”herää henkiin”.

Digimateriaali – 3D

 

3D-pohjaisiin AR-toteutuksiin tarvitaan 3D-malli, tai useampi malli. Standardia työnkulkua 3D-AR-toteutuksille ei vielä ole, sillä hyvään lopputulokseen johtavia työtapoja on useita.

 

Jos haluat näyttää AR-sisältönä esimerkiksi tietyn tuotteen, tarvitsemme sen 3D-mallin mieluiten valmiina. Jos malli on kovin raskas, joudumme todennäköisesti mallintamaan sen alusta asti. Voimme myös mallintaa, teksturoida ja animoida 3D-mallit referenssikuvista tai piirrosten pohjalta. Jos haluat näyttää jonkun geneerisen esineen (puhelin, tuoli, jalkapallo, puu tms…), voimme mahdollisuuksien mukaan käyttää valmiita ”3D-kuvapankkimalleja” ja muokata ne sopiviksi.

 

Käytämme blenderiä 3D-työkalunamme, joten tarvitsemme mallit blender-yhteensopivassa muodossa. Lempiformaattejamme ovat .blend (luonnollisesti) ja .obj. Jos mallissasi on tekstuureja, muista sisällyttää ne mukaan ja lähetä malli muutamassa eri formaatissa jos et saa exportattua .objia tai .blendiä.

Digital – 2.5D / parallax

 

 

2.5D on siistiä. Siinä käytämme 2D-kuvia 3D-avaruudessa luodaksemme jännän 2.5D / parallax-efektin. Kurkkaa seuraavat projektit joissa käytimme tätä efektiä.

Tämäntyylisiin AR-tuotantoihin tarvitsemme hyvin järjestetyn ja layeröidyn vektoritiedoston .ai-formaatissa. Tästä vektoritiedostosta saamme napattua yksittäiset elementit 2D-kuviksi. Myös hyvin järjestetty ja layeröity .psd-tiedosto käy, jos vektori ei aja asiaa.

4

Ota yhteyttä

 

Vähän pihalla, mutta vielä kiinnostunut? Ei hätää, autamme mielellämme! Ota yhteyttä tai pyydä tarjous ao. nappien kautta. Kerro meille, mitä haluat saavuttaa käyttämällä AR-tekniikkaa niin kerromme miten voisimme sen toteuttaa.

Ota yhteyttä
Pyydä tarjous