Näin tehtiin flyAR AR toimisto

Kuten ehkä tiedät, me flyARilla ollaan AR Studio.

Sen selittäminen on kuitenkin välillä aika haastavaa. Loimme tämän hauskan firmaesittelyn vastaamaan kolmeen haasteeseen:

  1. Mikä oikein on flyAR Augmented Reality Studio ja ketä ne tyypit on?
  2. Mitä AR on ja mitä se voi tehdä? Tai vielä spesifimmin: mitä kuvapohjainen webAR mahdollistaa nykypäivänä?
  3. Uusi toimistomme on kiva ja viihtyisä mutta valitettavasti emme voi koronan takia kutsua teitä kylään. Voimme kuitenkin kutsua toimistomme teille käymään!

Näin se toimii:

Haluaisitko kokeilla? Kokeile vaan!

Skannaa QR laitteesi kameralla, anna selaimelle sen pyytämät luvat ja kohdista mobiiliselaimeen avautuva kameranäkymä kuvaan. iOS-laitteiden kamerat osaa lukea QR-koodeja ihan automaagisesti ja aika monen Android-laitteenkin kamerat sen osaavat. Jos ei osaa niin käytä QR-lukijaa. WebAR-toteutuksen aktivointi on helppoa, nopeaa ja toimii luotettavasti!

flyAR office 2021 target image

AR toimistomme ensisijainen käyttöformaatti on painettu flyeri ja parhaan käyttökokemuksen saatkin jos printtaat tuon kuvan. Toimii näytöltäkin ok, mutta kuvapohjaisen AR-tuotannon ensisijaiseksi formaatiksi emme sellaista suosittele (miksi katsoa yhtä näyttöä toisen näytön läpi?). Meillä on läjä hauskoja pyöreitä 14 cm flyereita kuten videolta näkyikin, ne on kivan tuntuisia ja pyöreä muoto antaa kokonaisuudelle kivan twistin.

Luomme tästä pian myös ns. ”world track” version, jossa AR-totetus asetetaan tasolle, esimerkiksi lattialle tai pöydälle.

Miten se tehtiin?

Kuinka sitten toteutimme tämän? Mitä työkaluja käytimme ja miksi käytimme juuri niitä? Ja paljonko se maksaa? Ja mitä peliä ne pikkuheput pelaa iltaisin? Paljon hyviä kysymyksiä jotka tarvitsevat hyviä vastauksia. AR toimiston kaltainen lisätyn todellisuuden toteutus koostuu kolmesta pääosiosta; 3D-sisällöstä, interaktioista sekä tietosisällöstä.

3D-tuotanto

3D-sisältö on kaikista näkyvin ja visuaalisin osa AR-toteutusta, joten sen toimivuuteen ja herkullisuuteen kannattaa panostaa. 3D-sisältö kuitenkin toimitetaan käyttäjälle mobiilinetin välityksellä mobiililaitteeseen, joten sen tulee olla erittäin kevyttä. Teknisesti 3D-sisällön keveys tarkoittaa vähäistä polygonimäärää ja tehokkaita ja pienikokoisia tekstuureita. 3D artistimme Nico Saarela loi AR-toimistomme 3D-materiaalin käyttäen lempparityökaluaan blenderiä. Alla kuvia prosessista.

flyAR-toimistomalli ylhäältäpäin (wireframe)
Söpöt flyARlingit

”Hahmojen kehitys ja animointi olivat ehdottomasti lempivaiheitani projektin aikana. Halusin luoda pienistä FlyARlingeista vielä ilmeikkäämpiä ja persoonallisempia, jotta toimisto ja hahmot tuntuisivat eläviltä. Halusin myös tuoda jokaisen persoonallisuutta ja luonnetta esiin lyhyiden animaatioiden avulla.”

– Nico
Luonnos flyARlingeistä sohvalla ilta-aikaan.
Sebbe-flyARlingin animaatiohahmotelmaa
flyAR office render
Renderöinti (melkein) lopullisesta mallista.

Interaktiivisuus

Nyt meillä on AR-optimoitu ja pirun hyvännäköinen 3D-malli, mitäs sitten? 3D (erityisesti animoitu sellainen) on ihan näyttävä sisältötyyppi, mutta olisihan se hienoa jos toimistosta ja tyypeistä saisi vähän lisätietoja. Lisätään siis interaktiivisuutta, tarkoittaen käytännössä nappeja joita voi painella jotta saa erilaisia lisätietoja näkyviin. Interaktiot luodaan ZapWorks Studio -softassa ja koko toteutus pyöriikin Zapparin webARin avulla. Valitsimme Zapparin ja ZapWorksin kolmesta syystä: meillä on tästä AR-alustasta vuosien kokemus, sen webAR toimii luotettavasti ja se on kohtuullisesti hinnoiteltu. Vuosien varrella toteutetuista AR-projekteista on jäänyt käteen paljon hyödyllisiä toiminnallisuuksia, jotka olemme paketoineet (= Eero paketoi) monipuoliseen templateen. AR toimisto hyödyntääkin näitä toiminnallisuuksia monipuolisesti:

  • koko näytön infot – infokentät kuvalla/linkillä tai ilman niitä
  • infonäkymä videosisällöllä
  • billboard infot – infokenttä joka on ”kiinni” 3D-sisällössä eikä täytä koko ruutua
  • 360-toiminnallisuus – AR toimisto sisältää 360 rendauksen toimistomallistamme (tämä vaihtuu oikeaan kuvaan kunhan päästään kaikki toimistolle kuvattavaksi)
  • linkkejä kaikkialle – meillä on linkit sivuillemme, someihin ja LinkedIN-profiileihimme mutta linkit voivat tietenkin ohjata aivan minne vaan, esimerkiksi ländärille tai verkkokauppaan.
  • yhteystiedon tallennus – simppeli nappi mahdollistaa yhteystiedon tallentamisen helposti ja yhteydenoton nopeasti.
  • custom statejen / animaatioiden laukaisu – kuten meidän night mode! Ja pari pientä easter eggiä 😀

Nico toteutti AR toimistomme interaktiot hyödyntäen Eeron luomaa uskomatonta übertemplatea.

”AR Officen aikana opin käyttämään paljon kehittyneempiä työkaluja ZapWorksissä. Näiden avulla pystyin tuomaan visuaalisen kokemuksen entistä paremmin näytille ja tuomaan lisää eloa ja interaktiivisuutta kokonaisuuteen.

Skriptaaminen tuotti välillä haasteita ja bugejakin syntyi matkan varrella. Bugien selvittäminen ja niiden ratkominen oli kuitenkin tosi kiinnostavaa ja opettavaista sekä tarjosi mahdollisuuden kehittää uusia työkaluja ja tekniikoita tulevia projekteja varten.”

– Nico

Onko se vaikeaa ja mitä se maksaa?

AR-tuotanto ei ole mitään rakettitiedettä, se on saletti! AR-toteutuksemme räätälöidään aina asiakkaamme tarpeisiin ja budjettiin sopivaksi joten meillä ei valitettavasti ole tähän yksiselitteistä vastausta. Suurin ja työläin osa AR-tuotannosta tulee 3D-sisällöntuotannosta joten AR-toteutuksen vaikeus ja hinta riippuu paljon 3D-sisällön spekseistä.

AR-toteutuksemme räätälöidään aina asiakkaamme tarpeisiin ja budjettiin sopivaksi.

Hinta muodostuu kahdesta osasta; AR-toteutuksen luomisesta (projektihinta) sekä pieni maksu AR-katselukertojen mukaan. flyARin asiakas ei tarvitse itselleen mitään kallista vuosilisenssiä softaan tai AR-alustaan.

Yleisesti ottaen, jos me luomme 3D-mallit alusta asti itse, animoimme ne ja lisäämme paljon AR-interaktioita, projektin hintahaarukka on 10t-25t€. AR toimistomme on erittäin yksityiskohtainen ja siinä on paljon animaatioita ja erilaisia interaktioita niin sen hinta olisi lähempänä tuota 25 tonnia. 3D-tuotannon osuus pienenee kuitenkin reippaasti jos on mahdollista käyttää valmiita malleja tai fotogrammetriaa.

Esimerkiksi jos asiakkaallamme on AR-käyttövalmiita 3D-materiaaleja joita käyttäisimme staattisina malleina vain pienin interaktioin (kuten tässä museoprojektissa), hintahaarukka olisi todennäköisesti 2t-7t€.

AR-tuotannon hintaan vaikuttaa mm.:

  • 3D tyyppi – räätälöity 3D-sisältö / fotogrammetria / valmiit mallit
  • Räätälöidyn 3D-sisällön yksityiskohtaisuus
  • Animaatiot 3D-sisällössä
  • Interaktiot AR-toteutuksessa
  • (alennus mahdollinen yhdistyksille, järjestöille, ei-kaupallisille toimijoille ja taiteilijoille!)

Kiinnostaako AR? Ota Fransiin yhteyttä 🙂

Frans Tihveräinen
frans (ä) flyar.fi
+358 50 530 6108
LinkedIN
Yhteyslomake

ps. Ja jos pohdit että mitä peliä ne minityypit pelaa iltaisin niin se on Broforce, ihanan aivotonta mättöä se!