MITÄ ON AR?

Lisätty todellisuus eli AR (Augmented Reality) on keino lisätä digitaalista sisältöä todellisuuteen. AR ei ole vain yksi juttu, vaan lisättyä todellisuutta on oikeastaan aika monenlaista. 

Lisätty todellisuus, Augmented Reality – mitä se oikein on?

Lisätty todellisuus, Augmented Reality tai AR on tapa näyttää digitaalista sisältöä oikean todellisuuden päällä. Päivittäin mukanamme kulkevat mobiililaitteet ovat yleisimpiä AR-katselulaitteita, sillä niistä löytyy kameran lisäksi roimasti laskentatehoa ja erilaisia sensoreita joita hyödynnetään AR-tuotannoissa. Mobiililaitteiden lisäksi AR-tuotantoja voidaan katsoa ns. ”älylaseilla”, jotka piirtävät digisisältöä todellisuuden päälle. Me flyARilla keskitymme tällä hetkellä pääasiassa mobiililaitteille tuotettaviin AR-kokemuksiin.

Lisätyn todellisuuden voi karkeasti jakaa viiteen eri kategoriaan tracking-tyypin mukaan, toisin sanoen millaiseen todellisuuteen digisisältöä lisätään: kuvaan, tasoon, tilaan, objektiin tai kasvoihin. flyARilla teemme pääasiassa kuvaan, tasoon ja tilaan ankkuroituja AR-tuotantoja vaikkei niihin täysin rajoituttuja ollakaan. Digisisältö voi muuten olla melkeinpä mitä tahansa!

Yleisimmin käytetyt digimediatyypit

3D mallit
Näyttävät 3D-mallit ovat erittäin yleisesti käytössä AR-kokemusten sisältönä ja ihan syystä ovatkin. 3D-sisältö voi olla käyttötarkoituksesta riippuen joko animoitua tai staattista ja eri animaatioita voi käynnistää esimerkiksi käyttäjän napautuksista. Lisätty todellisuus mahdollistaa fysiikan rajoitteista poikkeamisen joten mikroskooppisia asioita voi näyttää isokokoisina tai isoja asioita kuten kaupunkeja tai rakennuksia voi näyttää pienemmässä koossa 3D-mallina. Olemme tuottaneet useita elävöitettyjä AR-pienoismalleja rakennushankkeista ja ne ovat aika hauskoja ja todella informatiivisia.
Video
Video on selkeä sisältötyyppi joka ei esittelyitä kaipaa. Lyhyitä videopätkiä voi hyvin käyttää osana AR-toteutusta, mutta pelkkää videosisällön näyttämistä varten AR on kuitenkin vähemmän optimaalinen tapa, sitä varten on parempia ratkaisuja kuten YouTube. AR-käyttöön suosittelemme pitämään videot lyhyinä ja ytimekkäinä käyttäjäystävällisyyden nimissä.
360
360-kuvat ja videot ovat monipuolinen ja immersiivinen tava esitellä esimerkiksi tiloja tai lokaatioita. 360-näkymässä käyttäjä voi katsoa ympärilleen kääntelemällä laitettaan ympäri. Yksi toimivaksi todettu tapa käyttää 360-sisältöä AR-toteutuksen yhteydessä on näyttää 360-kuva tietystä kohtaa 3D-mallia; esimerkiksi kaupungin 3D-mallin yhteyteen on laitettu 360-kuvia ulkoliikuntapaikoilta.
Teksti
Tämä on tekstiä ja jos luet tätä niin olet hyvin perillä siitä miten tekstiä voi käyttää kertomaan tämänkaltaisia asioita. Lyhyet tekstinpätkät ovat usein hyödyllisiä lisiä AR-tuotannoissa ja monissa projekteissamme onkin infonappuloita joista avautuu lyhyt teksti (kuvalla tai ilman).
Reaaliaikaista dataa
On mahdollista hakea tietoa pilvestä ja näyttää sitä osana AR-toteutusta. Pilvitiedolla voimme rakentaa mm. kolmiulotteista infografiikkaa viimeisimmillä luvuilla.
Magia
Ei vielä olla taikureita mutta tehdään silti aina parhaamme, jotta AR-kokemuksesta tulee aavistuksen maaginen käyttäjälle. Hyvä AR ei ole teknologiasta kiinni vaan siitä miten sisällöistä on rakennettu toimiva kokonaisuus ja se on salainen ainesosamme. Sisältö ratkaisee aina.