ARpocalypse päiväkirja 2

Kokeellinen ja pelillinen ARPocalypse-projektimme etenee hitaasti mutta varmasti. Korona-ajan etätyöt aiheuttavast haasteita orgaaniselle ja spontaaniselle luovalle ideoinnille, joka on ehdottomasti pienen tiimimme vahvuuksia. Mutta kyl tää tästä!

3D-artistimme Nico ja Unity-kehittäjämme Eero ovat hahmotelleet Rautatientorille tulevaa 3D-sisältöä ja suunnitelleet alustavia pelillisiä toiminnallisuuksia. Suurin ja näyttävin sisältö kohdistuu Aleksis Kiven patsaan päälle ja sen lähiympäristöön. Patsaan alue valittiin, sillä sen pitäisi (sormet ristissä!) olla AR-sisällön ankkuroinnin ja tarkan kohdistamisen kannalta hyvä kohta. Projekti toteutetaan hyödyntäen ympäristöä “träkkäävää” Immersal SDK:ta, ja se tunnistaa kameranäkymän perusteella käyttäjän laitteen lokaation ja orientaation. Tämän tiedon avulla voimme piirtää Unity-pelimoottorissa koostetun sisällön tarkasti oikeaan kohtaan ja luoda uskottavan illuusion mobiililaitteen näytölle.

Näyttävin sisältö tulee olemaan ihan jäätävän iso puu. Alla karkeaa ja alustavaa hahmottelua sisällön asettumisesta paikan päälle.

ARPocalypse-maailma on maailma ilman ihmisiä. Pelaajan tehtävänä on koittaa selvittää että mihin himskattiin he ovat oikein hävinneet. Ympäristöä tutkimalla voi löytää tätä mysteeriä raottavia vihjeitä; pelaajan tulee ratkaista muutamia escape room -tyylisiä “puzzleja” päästäkseen eteenpäin ja läpäistääkseen ensimmäisen tason. Jänskä tutkimusvempain-gadget toimii ympäristöä tutkiessa pelaajan apurina. Rautatientorin ARPocalypse maailma on siis pelin “ensimmäinen taso”. Toivotaan että saadaan jatkorahoitusta tähän niin voidaan luoda uusia tasoja! Alla sketchejä mahdollisista puzzle-tyyleistä ja tutkimusvempaimesta.

Vaikka ihmiset vaikuttavat hävinneen niin eivät he kuitenkaan ihan kokonaan ole. Jossain he ovat, mutta missä? Ja milloin? Heillä on nimittäin twiittiyhteys auki, tosin siinä on ollut pieniä yhteysongelmia inhimillisten vahinkojen takia. TapionVäki-tilin twiiteillä saattaa olla tai olla olematta jotain tekemistä pelin puzzlejen kanssa. Paavo helevetti sentään, nyt varovasti!

ARPocalypse on AVEKin ja OKM:n rahoittama Digidemo-projekti.